WeAreSailing

zondag, 25 september 2016 11:14

Contrasten

Port Moselle, Noumea, Nieuw-Caledonië

Als het aan de oorspronkelijke bewoners ligt heet Nieuw-Caledonië over een paar jaar: Kanaky, en is het land onafhankelijk en dus geen Frans grondgebied meer. Ter voorbereiding op het referendum in 2018 organiseren ze een manifestatie met een kleurrijke markt en muziek. De Kanaken vormen zo’n 46 procent van de bevolking. Daarnaast wonen er in het land Vietnamezen, Chinezen, Polynesiërs en Europeanen (natuurlijk vooral Fransen). De laatste groep laat het trouwens opvallend afweten op de manifestatie.

Onderweg naar Australie 2016_117 Onderweg naar Australie 2016_119 Onderweg naar Australie 2016_118

Onderweg naar Australie 2016_121 Onderweg naar Australie 2016_120 Onderweg naar Australie 2016_122

De volgende dag gebeurt het omgekeerde. Niet de Kanaken maar de Fransen zijn ruimschoots aanwezig bij de start van de jaarlijkse zeilrace rond het eiland. De croissants worden goed verkocht. Onder een stralend blauwe lucht kijken we naar de zeilen aan de horizon.

Onderweg naar Australie 2016_123 Onderweg naar Australie 2016_125 Onderweg naar Australie 2016_126

Onderweg naar Australie 2016_124 Onderweg naar Australie 2016_127 Onderweg naar Australie 2016_128

We flaneren over de boulevard en het strand. Daarna eten we in een Vietnamees restaurant en praten over de contrasten. Niet alleen zoals we ze hier ervaren maar ook over de verschillen met de naburige eilanden. Toch niet te bedenken dat mannen in (afgelegen) dorpen in Vanuatu nog steeds een peniskoker dragen. Helaas gemist, terwijl we zo dichtbij waren.

We zijn erg nieuwsgierig naar het leven van de Kanaken in het binnenland. Tijd om op onderzoek te gaan. Bovendien willen we weten hoe ze denken het referendum te gaan winnen.

Vanwege een windstilte gaan we deze keer zonder Luna Azul op pad.

zondag, 18 september 2016 00:55

La Douce France

Port Moselle, Noumea, Nieuw-Caledonië

Ondanks ons weloverwogen besluit balen we als we langs het eiland Tanna in Vanuatu zeilen. De rokende vulkaan, die we zouden bezoeken, blijft nog lang in zicht. We verzetten de bakens en maken plannen voor Noumea: La Douce France in de Stille Oceaan. We verheugen ons alvast op le pain et le vin.

Port Moselle is na de vermoeiende oversteek een cadeau. De marina beschikt over alle comfort waarvan we de afgelopen dagen droomden. Na zes maanden koud douchen, nemen we bij aankomst meteen een warme. Misschien niet zo gezond, maar wel erg lekker. Op het terras drinken we wijn en bier, we slenteren over de weelderige markt, lopen over de steigers, bekijken boten, en maken een (weer)praatje met Jan en alleman. We slapen uitstekend in een niet bewegend bed en laten de was doen. Luna Azul verwennen we met een douche van veel zoet water. We zijn trots op haar. Ze heeft in zware omstandigheden fantastisch gezeild.

‘How long do you stay here?’, vraagt de Australische buurman. Hij staat op het punt om zijn vrouw naar het vliegveld te brengen. Samen met een vriend zal hij de oversteek naar Brisbane moeten maken

‘Till we are back to normal people’, is het enige antwoord dat ik kan bedenken.

Onderweg naar Australie 2016_113 Onderweg naar Australie 2016_112 Onderweg naar Australie 2016_114

woensdag, 14 september 2016 02:22

Koerswijziging

Liever vertrek ik niet op een vrijdag. Dat schijnt namelijk ongeluk te brengen. Helaas kan het nu niet anders omdat het weerbeeld richting Vanuatu er voor de komende vier dagen goed uitziet. Daarna wordt het slechter. Vier dagen moet voldoende zijn. We vertrekken uit Fiji.

Al spoedig neemt de wind toe tot ruim 35 knopen. Dat kan niet lang duren volgens de weerbronnen. Ze blijven ons verrassen met hun voorspellingen die regelmatig niet uitkomen. De wind wijkt niet en blijft waaien met 35 knopen. Gelukkig is de windrichting (zuidoost) prima. Met weinig zeil zit de vaart er goed in en dat blijft zo. Het is wel oncomfortabel en onrustig aan boord. De nachten zijn lang.

Dertig mijl voor onze beoogde bestemming: het eiland Tanna in Vanuatu, moeten we concluderen dat de twee beschikbare ankerplaatsen niet genoeg bescherming bieden bij deze wind die maar nauwelijks afneemt. We wijzigen de koers en zeilen naar Noumea in Nieuw-Caledonië.

Dit bericht is verzonden via de radio op dinsdag 13-09-2016 om 17.00 uur (lokale tijd). Luna Azul onderweg naar Nieuw-Caledonië. Nog 112 mijl te gaan.

donderdag, 08 september 2016 20:07

Weer de Wind

Navadra, Mamanuthra eilanden, Fiji

Na de eerste dag moeten we de oversteek naar Vanuatu afbreken. Bij Vanuatu staat er rond onze aankomst veel te veel wind. Met deze mededeling hebben de weerbronnen ons onaangenaam verrast omdat ze eerder lieten weten dat de omstandigheden perfect zouden zijn. We besluiten om op beter weer te wachten in Navadra: een prachtig onbewoond eiland met een ovaalvormig strand. We hadden het slechter kunnen treffen.

Vandaag ondernemen we een nieuwe poging. Volgens de weerbronnen moet het kunnen. Hopelijk hebben ze gelijk. De enige zekerheid die we op dit moment hebben is dat Bert zijn jaarlijkse verjonging op zee viert. Misschien vangt hij in rustig vaarwater een vis voor een feestelijke maaltijd.

Onderweg naar Australie 2016_111 Onderweg naar Australie 2016_115 Onderweg naar Australie 2016_116

maandag, 05 september 2016 09:10

Lente in de lucht

Lautoka, Viti Levu, Fiji

Echt streng was de winter niet die achter ons ligt. Met een gemiddelde van 20 graden (en meer) hebben we die periode best aangenaam overleefd…Toch maakt de ontluikende lente ons blij. Veel vrolijke vogels op het dek en geurend groen gras in het park van Lautoka.

In de stad bezoeken we tempels en een moskee. Op de markt kopen we van alles wat. Intussen wordt Luna Azul bedolven onder het roet van de rietsuikerfabriek. Fijn hoor: Sugar City! Als het venijnig zwart zelfs binnendringt in de motorkamer is het tijd om te vertrekken.

Onderweg naar Australie 2016_105 Onderweg naar Australie 2016_106 Onderweg naar Australie 2016_107

We ankeren voor de Vuda Marina om onze dieselvoorraad op peil te brengen. Daarmee zijn we klaar voor ons vertrek naar Vanuatu. We nemen afscheid van een indrukwekkend Fiji waarvan de bevolking een grote indruk op ons heeft gemaakt. In de beschrijving daarvan schiet ik vooralsnog tekort. Dat hoop ik ooit goed te maken.

Morgen ‘vliegen’ we uit. Volg ons via de positieknop en de dagboeken.

Onderweg naar Australie 2016_108 Onderweg naar Australie 2016_109 Onderweg naar Australie 2016_110